måndag 4 februari 2019

Gott Nytt År och God Fortsättning på det Nya året.

Gott Nytt År och God Fortsättning På Det Nya Året.

Denna blogg har legat nere ett tag, då jag har varit så klantig och tappat bort inloggnings adress och lösenord. Men nu hoppas jag att jag har koll på läget.

Hur var er jul och ert nyår? Vi hade en  mycket trevlig jul tillsammans med familjen. Massor av värme och kärlek, god mat och massor av skratt.
En härligt stor hög med julklappar hemma hos mams och paps. Mycket uppslitet papper blev det. Åh jag fick så många fina julklappar, kände mig verkligen både älskad och bortskämd. Jag måste ha varit riktigt snäll under 2018.
På julbordet blandades svenska traditioner med danska traditioner. Julskinka och Fläskestegen,  medisterpölse, gubbröra, frikadeller och janssons frestelse. En julmiddag jag sen kommer att glömma. Mätt och uppsvälld mage resten av kvällen.
Nyåret firade vi med samma personer - familjen. Vi tittade på Grevinna och betjänten som varje år, detta program är lika viktigt som Kalle Anka och hans vänner på julafton.

Januari kom och gick. Vi är återigen inne i vardagslunken, rutiner, läxor, jobb, tidiga morgnar osv.
Världen utanför mitt vardagsrumsfönster är vitaste vitt. Snö i mängder, det härliga knarrandet under fötterna. Åh, vad jag älskar detta ljuva ljud. Kyla och bitande minusgrader, frisk och klar luft. Jag bara älskar det.
Det är det norrländska/"finska" blodet inom mig, kan inte komma på någon annan anledning. Min mormor föddes i Säivis, Haparanda i Nordtorneå. Högre upp i landet kan man nästan inte komma.
Jag skulle så gärna åka upp dit, och se vart min mormor kom ifrån, hitta våra rötter.
Lära mig mer om vår familj och det blod som rinner i mina ådror. Åka upp dit och fotografera och bevara minnen. Utforska och prova på, smaka av deras mat. Den är väl inte så annorlunda än vår mat här nere i Uppsala, men någon maträtt måste dem ha där uppe som vi inte har.  Ta bilen upp dit och åka på en liten kultur och matresa. Smart sätta att kombinera våra två stora passioner: Fotografering ( min ) och matlagning ( min makes )
Namnet Säivis ( Säivi på finska) är en små ort i Nordtorneå, Socknen i Haparanda Kommun. Namnet Säivis har ursprung  från det samiska ordet "sävva" som betyder ha, stor sjö.
Ja, detta måste bli en resa, en resa vi måste genomföra!

Vad kommer detta år se ut för oss? Vi kommer att jobba mera med denna blogg ( nu när adressen och inloggningen är igång igen) samt vårat instagramkonto skall fyllas på med mera kort och inspiration. Jag skall börja koncentrera mig mer på fotografering. Har ett fotojobb nu i helgen, något jag ser fram emot. Är nervös men jag gillar utmaningen. Det är en gravidfotografering. Min äldsta barndomsvän T och hennes M väntar barn nu i sommar. Och nu har en rejäl och fin mage börjat ta sin form så det är dags nu att föreviga den.
Bilder från denna dag kommer att läggas upp här på bloggen om jag får deras tillåtelse till det. Så en ny etikett kommer att dyka upp här på bloggen inom kort!

Nej nu börjar det knorra i min mage, maken även kallad Kocken på denna sida lagade en magisk kalops igår. Vi mumsade på den till middag igår och i dag skall jag mums på det igen till lunch. Klockan är inte mycket men magen kurrar och mina tankar är hos kalopsen. Så jag måste nog gå ut i köket och värma på lite.

Ha en underbar vecka och en fortsatt trevlig måndag!

//// Fotografen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar